გახშირებული სითბური ტალღები და საშიში ამინდი: რისთვის უნდა ვიყოთ მზად?! - "ყველაზე სახიფათო მდგომარეობა თბილისსა და ბათუმში იქნება" | Allnews.Ge

გახშირებული სითბური ტალღები და საშიში ამინდი: რისთვის უნდა ვიყოთ მზად?! - "ყველაზე სახიფათო მდგომარეობა თბილისსა და ბათუმში იქნება"

კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბებ­ზე სა­სა­უბ­როდ კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბი­სა და ენერ­გე­ტი­კის სა­კი­თხე­ბის მკვლე­ვარს გი­ორ­გი მუ­ხი­გუ­ლიშ­ვილს ვესა­უბ­რეთ:

- გლო­ბა­ლუ­რი დათ­ბო­ბა კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბის თან­მდე­ვი შე­დე­გია. ამას თან ახ­ლავს მყინ­ვა­რე­ბის დნო­ბა, ატ­მოს­ფე­რო­ში სათ­ბუ­რის აი­რე­ბის კონ­ცენ­ტრა­ცი­ის შე­დე­გად ტემ­პე­რა­ტუ­რის აწე­ვა, რაც უფრო აჩ­ქა­რებს კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბას. კლი­მა­ტი დე­და­მი­წა­ზე ათასე­უ­ლი წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში იც­ვლე­ბა და მო­მა­ვალ­შიც შე­იც­ვლე­ბა, მაგ­რამ მთა­ვა­რი პრობ­ლე­მაა უხე­ში ჩა­რე­ვა, ბუ­ნებ­რი­ვი რე­სურ­სე­ბის, გან­სა­კუთ­რე­ბით წი­ა­ღი­სე­უ­ლი ენერ­გო­რე­სურ­სე­ბის დიდი რა­ო­დე­ნო­ბით მო­პო­ვე­ბა და მოხ­მა­რე­ბა, შე­დე­გად კი ატ­მოს­ფე­რო­ში დიდი რა­ო­დე­ნო­ბით სათ­ბუ­რის აი­რე­ბის კონ­ცენ­ტრა­ცი­აა. კვლე­ვე­ბი ცხად­ყოფს, რომ მიმ­დი­ნა­რე კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბა 9-10-ჯერ სწრა­ფად მიმ­დი­ნა­რე­ობს, ვიდ­რე წი­ნა­რე კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბე­ბი, რაც უფრო სა­ხი­ფა­თოს ხდის რო­გორც ადა­მი­ა­ნის­თვის, ისე ეკო­სის­ტე­მე­ბის­თვის ამ პრო­ცეს­თან შე­გუ­ე­ბას და გა­დარ­ჩე­ნის რის­კე­ბიც მცირ­დე­ბა.

- ყვე­ლა­ზე დიდი "წვლი­ლი" კლი­მა­ტის და­ბინ­ძუ­რე­ბა­ში რო­მელ ქვეყ­ნებს მი­უ­ძღვით.

-0:06 - გი­გან­ტებს, აშშ-ს, რუ­სეთს, რო­მე­ლიც წი­ა­ღი­სე­უ­ლის მო­პო­ვე­ბის მას­შტა­ბუ­რო­ბით სათ­ბუ­რის აი­რე­ბის გაფ­რქვე­ვის ძა­ლი­ან დიდი კონ­ტრი­ბუ­ტო­რია, მას­თან ერ­თად ჩი­ნე­თი, ინ­დო­ე­თი, ევ­რო­კავ­ში­რის ქვეყ­ნე­ბიც, მაგ­რამ გან­სხვა­ვე­ბა მათ შო­რის ის არის, რომ გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი ქვეყ­ნე­ბი 90-იანი წლე­ბი­დან ფიქ­რო­ბენ და მუ­შა­ო­ბენ, თუ რო­გორ შე­ამ­ცი­რონ სათ­ბუ­რის აი­რე­ბის გაფ­რქვე­ვე­ბი. ამას თან სდევს სუფ­თა ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა და და­ნერგვა სხვა­დას­ხვა სექ­ტორ­ში, სოფ­ლის მე­ურ­ნე­ო­ბა­ში, ენერ­გე­ტი­კა­ში და ა.შ. ყვე­ლა აც­ნო­ბი­ე­რებს კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბის საფრ­თხეს და თა­ვი­ანთ ვალ­დე­ბუ­ლე­ბებს, მათ შო­რის სა­ქარ­თვე­ლოც, რო­მელ­მაც წა­რად­გი­ნა ეროვ­ნუ­ლად გან­სა­ზღვრუ­ლი წვლი­ლის დო­კუ­მენ­ტი. ამ­ჟა­მად მიმ­დი­ნა­რე­ობს მისი გა­ნახ­ლე­ბა და 2025-30 წლე­ბის­თვის უფრო ამ­ბი­ცი­უ­რი გეგ­მის წარ­დგე­ნას ფიქ­რობს. კერ­ძოდ, 2030 წელს 1990 წელ­თან შე­და­რე­ბით 47%-ით შე­ვამ­ცი­როთ სათ­ბუ­რის აი­რე­ბის გაფ­რქვე­ვა და 2050 წლის­თვის სა­ქარ­თვე­ლო გახ­დეს კლი­მატ­ნე­იტ­რა­ლუ­რი ქვე­ყა­ნა.

- რო­გორ წარ­მო­გიდ­გე­ნი­ათ, რომ ამ დრო­ის­თვის ჩვენ­თან ავ­ტო­მან­ქა­ნე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბა შემ­ცირ­დეს, მთა­ვა­რი მი­ზე­ზი ხომ სწო­რედ ესაა?

- ტრან­სპორ­ტის სექ­ტორ­ში არის რამ­დე­ნი­მე მი­მარ­თუ­ლე­ბა, რი­თაც შე­იძ­ლე­ბა შემ­ცირ­დეს გაფ­რქვე­ვე­ბი. მათ შო­რის არის სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ტრან­სპორ­ტის გან­ვი­თა­რე­ბის ხელ­შე­წყო­ბა, ისე­თი სუფ­თა ტრან­სპორ­ტის მოხ­მა­რე­ბა, რო­გო­რი­ცაა ჰიბ­რი­დუ­ლი და ელექტრო­მო­ბი­ლე­ბი, რაც ნელ-ნელა ვი­თარ­დე­ბა და სა­ა­მი­სოდ წა­მა­ხა­ლი­სე­ბე­ლი მე­ქა­ნიზ­მე­ბიც არ­სე­ბობს - სუფ­თა ტრან­სპორ­ტის იმ­პორ­ტი­სა და გან­ბა­ჟე­ბის გა­და­სა­ხა­დი გა­ცი­ლე­ბით ნაკ­ლე­ბია, ვიდ­რე დი­ზე­ლი­სა და ბენ­ზი­ნის ძრა­ვა­ზე მო­მუ­შა­ვე ავ­ტო­მო­ბი­ლე­ბის­თვის. გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი ქვეყ­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც აწარ­მო­ე­ბენ ამ ტრან­სპორ­ტს, 2026-27 წლი­დან სრუ­ლი­ად აპი­რე­ბენ, რომ და­ხუ­რონ შიდა წვის ძრა­ვა­ზე მო­მუ­შა­ვე სა­ავ­ტო­მო­ბი­ლო ქარ­ხნე­ბი და ამით ხელი შე­უ­წყონ ელექტრო­მო­ბი­ლე­ბი­სა და ჰიბ­რი­დუ­ლი ავ­ტო­მო­ბი­ლე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბას.

სა­ქარ­თვე­ლო მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნია თა­ვი­სი ლან­დშაფ­ტე­ბით, რე­სურ­სე­ბით, ამი­ტო­მაც გან­სა­კუთ­რე­ბით კრი­ტი­კუ­ლია კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბის გავ­ლე­ნა. ბევ­რია საფრ­თხე, რაც შე­იძ­ლე­ბა კლი­მა­ტის ცვლი­ლე­ბას ახ­ლდეს. ეს არის სით­ბუ­რი ტალ­ღე­ბის მოხ­ში­რე­ბა, კლი­მა­ტუ­რი ექ­სტრე­მა­ლუ­რი მოვ­ლე­ნე­ბის გა­აქ­ტი­უ­რე­ბა. ამი­ტომ მთა­ვა­რია, მომ­ზა­დე­ბუ­ლი ვი­ყოთ. არა მარ­ტო ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბი, მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია მზა­ო­ბის გეგ­მე­ბიც, მო­ნი­ტო­რინ­გის სის­ტე­მე­ბი, ად­რე­უ­ლი შე­ტყო­ბი­ნე­ბა თუ სხვა, რაც კომ­პლექ­სუ­რად შე­უ­წყობს ხელს ქვეყ­ნის მე­დე­გო­ბი­სა და ადაპ­ტა­ცი­ის უნა­რის გაძ­ლი­ე­რე­ბას. გა­აგ­რძე­ლეთ კი­თხვა